Tracing The Future

Commissie Actuele Kunst KU Leuven en M - Museum Leuven

Tentoonstellingen

Is de Utopia van Thomas More ook vandaag nog een inspiratiebron voor kunstenaars? Dit project geeft een vaak spectaculair antwoord op deze vraag. De tentoonstelling belicht hoe kunstenaars vandaag het concept 'utopie' vertalen in hun werk. Trouw aan Thomas More laten zij het succes maar ook het falen zien van de zoektocht naar de ideale wereld.

Yto Barrada, Ursula Biemann & Paulo Tavares, The Otolith Group, Allan Sekula, Martin Le Chevallier en Adrien Tirtiaux kijken kritisch naar de ecologische, politieke en sociale impact van het hedendaagse Utopia. Kortom: 500 jaar Utopia in een bijzondere geactualiseerde vorm. Zowel gefaalde utopieën uit het verleden als actuele thema's worden onder de aandacht gebracht. Tracing the Future brengt films en installaties, recent en nieuw werk, van vooraanstaande hedendaagse kunstenaars samen.

Je krijgt in heel Leuven creatieve interpretaties van het concept hedendaagse utopie. De werken zijn te vinden op diverse locaties. Deze erfgoedlocaties in Leuven zijn je stopplaatsen op het hedendaagse kunstenparcours.

The Otolith Group in de Universiteitsbibliotheek

Medium Earth (2013)

Het zuiden van Californië wordt regelmatig opgeschrikt door aardbevingen. De video-installatie Medium Earth (2013) vertrekt vanuit die geologische, tektonische en seismologische geschiedenis. Hiervoor combineert het kunstenaarscollectief sterke beelden met een bezwerende stem van een medium. Die luistert naar de 'stem' van de woestijnen, vertaalt wat de stenen schrijven, decodeert de kalligrafie van de gespleten aarde en scheuren en brengt de spanning en belasting van de aarde onder contintenale druk tot leven. In 2014 te zien op het International Film Festival Rotterdam, en nu te zien in Leuven.

Ursula Biemann en Paulo Tavares in de Kapel van KADOC

Forest Law (2014)

Ursula Biemann (Zwitserland, °1955) en Paulo Tavares (Brazilië) nemen je mee naar het Amazonewoud in het zuiden van Ecuador. Het is één van de meest biodiverse gebieden ter wereld. Door de rijkdom aan olie en ertsen staat de regio onder druk en staan verschillende belangen op het spel. Biemann en Tavares documenteren enkele belangrijke rechtszaken. Dankzij die inspanningen zijn er nu basisrechten voor de natuur.

Martin Le Chevallier in de Kapel van KADOC

Wereldpremière van 'Münster' (2016)

De film Münster (2016) vertelt over een gemeenschap dat in 1533 geschiedenis schrijft in de Noord-Duitse stad Münster. Hun koninkrijk combineert een revolutionair geloof met een op communistische leest geschoeid regime. Aan die droom komt echter snel een einde. De stad wordt belegerd en verslagen. In deze film observeren twee aanvallers de stad. Als rasechte vertellers staan ze stil bij de glorie en ondergang, het ontstaan van mythen, de roes van het geloof en de deugd van tirannie. Bestaat er zoiets als een historische waarheid? En welke zou dit zijn? Dat zijn de uitgangspunten van deze nieuwe film van Martin Le Chevallier (Frankrijk, °1968).

Adrien Tirtiaux in het Sint-Donatuspark

Boven de Muur (2016)

Het Sint-Donatuspark van Leuven is bij uitstek een publieke ruimte. Wat als een houten installatie het park met de privé-tuinen in de Vlamingenstraat verbindt? Ervaar je dit dan als publieke of private ruimte? Die impact onderzoekt Adrien Tirtiaux (België, °1980) voor Tracing the Future. Hiervoor werkte hij de afgelopen maanden samen met de bewoners van de aanpalende tuintjes, vanaf de brainstormfase over het ontwerp tot de effectieve realisatie. Of je het nu een installatie of een sociale sculptuur noemt, laten we in het midden. De kunstenaar doet je alvast stilstaan bij je omgeving en stelt je relatie ermee in vraag.

Allan Sekula in het Anatomisch Theater

Mining Section (Bureau des Mines)

In 2005 reisde Allan Sekula (USA, 1951 - 2013) naar Leuven om deel te nemen aan een grote tentoonstelling over Constantin Meunier. Hij raakte gefascineerd door Meuniers sociaal realisme en begon werken van hem te verzamelen. Net zoals de 19de-eeuwse kunstenaar staat Sekula stil bij de wereld van mijn- of dokwerkers. Hij zette zijn dialoog met Meunier verder in zijn laatste werk: Ship of fools / The Dockers' Museum (2010 - 2013). In het voormalige atelier van Constantin Meunier - het Leuvense Anatomisch Theater - is nu een selectie uit dit werk te zien. In Mining Section komt Sekula's visie op de leefwereld van de mijnwerker aan bod via een wisselende presentatie van voorwerpen, gravures, grafieken, postkaarten en fotografisch archiefmateriaal.

Curatoren: Stéphane Symons, Hilde Van Gelder, Eva Wittocx

Tracing the Future is een tentoonstelling georganiseerd in het kader van het stadsbrede project Utopia . Ze is gerealiseerd door de Commissie Actuele Kunst van de KU Leuven in partnership met het Lieven Gevaert Research Centre for Photography, Art and Visual Culture van de Faculteit Letteren, het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte en M – Museum Leuven. De tentoonstelling geniet steun van de vzw KU[N]ST Leuven, KADOC, de Universiteitsbibliotheek KU Leuven, de Campusservice van de KU Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en the Swiss Arts Council Pro Helvetia. Curator ‘Allan Sekula: Mining Section ( Bureau des mines )’, met werken afkomstig uit de collectie van het M HKA: Anja Isabel Schneider.

Curator van de selectie werken van Allan Sekula, afkomstig uit de collectie van het M HKA, is Anja Isabel Schneider

Tip: Tracing the Future is een dubbelproject met de tentoonstelling rond Yto Barrada in M - Museum Leuven. Tracing the Future is gratis toegankelijk, maar met een ticket voor Yto Barrada in M heb je ook toegang tot de tentoonstelling Op zoek naar Utopia de vaste collectie en de andere tentoonstellingen in M. Meer info over tickets vind je via deze link.

Tip: bekijk in de Kapel van KADOC zeker de gratis tentoonstelling Utopie van een missie.

Tickets & info

OPENINGSUREN

Universiteitsbibliotheek:

  • Donderdag - zondag: 10u - 18u
  • Donderdag tot 22u

KADOC

  • Donderdag: 9u - 22u
  • Vrijdag: 9u - 18u
  • Zaterdag - zondag: 11u - 18u

Anatomisch Theater:

  • Donderdag - zondag: 14u - 18u
  • Uitzonderlijk gesloten op donderdag 27 oktober 2016

M - Museum Leuven:

  • Maandag tot zondag: 11u - 18u
  • Donderdag tot 22u
  • Het museum is gesloten op woensdagen, 25 december en 1 januari.

Toegankelijkheid: Het project is gedeeltelijk toegankelijk voor personen met een beperking. Meer informatie bij het onthaal van M – Museum Leuven.

Tracing the future

Gratis

30.09 - 20.11